SIAF 2015 a zámek Bojnice 29 - 30. 8.2015

11. 9. 2015

Asi jsem ostuda, ale Slovensko nemáme moc projeté a tak jsem naplánoval bezva výlet pro celou rodinu. Aby si všichni přišli na své, tak jsem pro sebe vybral letecký den SIAF, na letišti Sliač, a potom návštěvu zámku Bojnice s přilehlou ZOO.

Termín odjezdu byl jasný, museli jsme vyjet již v pátek po obědě, abychom vše v klidu stihli. Čekalo nás 550 kilometrů přes nejhorší dálnici ve střední evropě a pro nás skoro neznámé Slovensko. V pátek v jednu hodinu jsme tedy odstartovali a po mnoha šílených výmolech a několika kolonách jsme po D1 dorazili na Slovensko a nastalo příjemné překvapení. Zde se evidentně staví více než u nás, a po krásné nové dálnici míříme do Banské Bystrice. Nad Bystricí jsem již s předstihem zamluvil apartmán v obci Králíky a jelikož jsme se hodně zdrželi v zácpách, přijíždíme až v půl osmé navečer.

Ubytování i pan majitel je strašně fajn a po dobré večeři a odpočinku po cestě jdeme na kutě. Brzy ráno jedeme na letisko Sliač a v strašném vedru, kdy mi teploměr v autě ukazuje 37 °C ve stínu jdeme obdivovat letadla a umění Slovenských i cizích pilotů. Z největších taháků bohužel ani B 52 a MIG 21 Lancer nedorazili, ale i tak je na co koukat. Slovenská armáda se rozhodla pro razantní přezbrojení, kdy starší dopravní An - 26, vrtulníky Mi - 8/17 a stíhací Mig - 29 nahradí letouny C-27 Spartan, Bell UH - 60 Black Hawk a stíhačky nejspíše JAS - 39 Gripen. Všechny tyto stroje, vyjma Gripenu se prezentovali na zemi i ve vzduchu a na nebi bylo mnoho dalších letounů. Já jsem byl překvapen super ukázkou Švýcarské F - 18, Slovenského Migu 29 a Belgické F-16. Na závěr zalétli svoje vystoupení Italští FRECCE TRICOLLORI. Vedro na letišti nás však dost vyčerpalo a tak jsme již s předstihem vyjeli do apartmánu si odpočinout. Ze zamýšlené podvečerní procházky po Banské Bystrici tak bohužel nic nebylo.

Druhý den po příjemné chladné noci v kopcích nad městem jsme se rozloučili v apartmánovém domu a vyjeli směr Bojnice. Zde jsme opět jeli po mnoha nových kilometrech pěkných silnic a po asi hodince a kousek jsme přes Prievidzu přijeli do Bojnice. I v neděli panovalo dost strašné vedro a tak jsme se šli zchladit dovnitř zámku. Při prohlídce jsme prošli větší část zámku, několik nádvoří a prohlédli jsme si i jeskyni, kde je celoročně něco kolem osmi stupňů. To byl asi můj nejhezčí zážitek, protože vedro bylo opět ukrutné. Následující procházka po místní ZOO již byla vcelku příjemná, dalo se chodit pěkně ve stínu a dokonce i zvířata byla docela čilá. Byl totiž čas poledního krmení a i mi jsme již měli hlad.

Po návštěvě opravdu hezké zoologické zahrady, jsme již nasadili kurz směrem domů a s klimou naplno jsme se pomalu blížili k českým hranicím. Na pozdní oběd jsme se zastavili kousek za Bojnicí v příjemném motorestu a pak již maximální rychlostí směr Praha. Za rok se určitě na Slovensko vypravíme ještě jednou a určitě na více dní.