Jdi na obsah Jdi na menu

Oswětim, Krakow + Dny NATO Ostrava 21-22.9.2013

5. 4. 2014

Oswětim, Krakow + Dny NATO Ostrava 21-22.9.2013

http://www.auschwitz.org.pl/   GPS: 50.034963, 19.184766

http://www.muzeumlotnictwa.pl/  GPS: 50.076354, 19.991267

http://www.natodays.cz/  GPS: 49.685720, 18.106195

Po delší pauze, kdy jsme navštěvovali pouze tuzemské letecké dny a muzea jsme se konečně rozhoupali k větší akci v zahraničí. Volba byla vcelku jasná, dny NATO v Ostravě, které jsem už při minulých ročnících navštívil a byli naprosto super a pak Oswětim v Polsku. Jako bonus jsme se při dostatku času chtěli opět vrátit do Krakova, podívat se, jak se to tam po pár letech změnilo. Plánování a příprava na cestu začala už tři týdny dopředu, protože jsem musel sehnat polské zloté a zajistit nocleh v blízkosti Ostravy, což se ukázalo jako menší problém. Aby bylo ubytování alespoň na trošku přijatelné úrovni,  nestálo nás moc peněz a další požadavek byl na hlídané parkoviště a nějakou restauraci. Po několika telefonátech a dalším hledáním na netu jsme zajistili pokoj v hotelu v Havířově, což je od letiště v Ostravě jen slabé půl hodinky jízdy autem. Sestava spolucestujících se odladila taky vcelku rychle, jel jsem já, kamarád a čerstvý důchodce Honza a pak Pavel, kolega z práce, nadšený fotograf a amatérský pilot. Čtvrtý měl být Karel, který s námi už byl několikrát, ale pracovní povinnosti mu cestu znemožnily.

V sobotu brzy ráno, kolem čtvrté mi zazvonil můj věčný nepřítel budík a nastal obvyklý ranní chaos. Honza mezitím dojel k nám před barák a zaparkoval si tu svoje auto. Po dvojité kontrole, že jsme nic nezapomněli, jsem rychle zajel pro Pavla na nádraží do Holešovic a pak už jsme velice rychle zamířili směr Hradec Králové. Cestu přes Brno jsme odmítli, kvůli začaté rekonstrukci D1 a podle zpráv z rádia jsme udělali moc dobře. Policajtský pasáty nikde nehrozily, a tak jsme mohli po ještě prázdné hradecké dálnici upalovat jako vítr a nahnat trošku času. Další cesta už byla snadná a přes Vysoké mýto, Litomyšl a Olomouc jsme jeli do Ostravy. Čas jsme měli výtečný, ale počasí nás zradilo, po mrholení začalo pršet a vidina toho, že se budeme celý den motat po letišti promočení a od bláta nás moc nebrala. Po rychlé poradě jsme přenastavili navigaci na Osvětim a jeli do Polska. To byl dobrý nápad, protože zatímco u nás bouřilo a pršelo, o několik desítek kilometrů dál v Polsku bylo nádherné slunečné počasí. Navigace nás perfektně navedla přes obec Březinka přímo k táboru, kde se dá zaparkovat jak zadarmo, tak i za mírný poplatek asi 4 zlotých na hlídaném parkovišti. Tábor je v návštěvních hodinách volně přístupný, a neplatí se žádné vstupné. Po projití bránou nás naprosto šokovala rozloha a monstróznost celé té továrny na smrt. Asi každému z nás se vybavily záběry z historických dokumentů, kde transporty židů z celé Evropy  vystupují z vagonů a esesáci je třídí na práceschopné a ostatní, kteří v podstatě ihned mířili do plynových komor. Projít se dá v podstatě celý tábor, přístupné jsou i ubikace, umývárny s latrínami a další budovy. V zadní části je torzo krematoria a místo kde stály plynové komory. Další část muzea holokaustu je přímo v Březince, kam jsme ale už nejeli. Snad příště.

Náladu máme dost stísněnou, Pavel ani nemluví, ani nefotí a tak se rozhodujeme že zamíříme do Krakowa, kde navštívíme letecké muzeum. Pro nás s Honzou to bude po několika letech druhá návštěva, Pavel bude mít premiéru a tak se těšíme, jak mu vše ukážeme. Přejezd díky navigaci je pohodový a než se nadějeme jsme ve městě a parkujeme u muzea. Platíme vstupné a postupně procházíme haly a venkovní expozice. Proti naší minulé návštěvě přibyl venku Junkers 52m3 a i v hangárech trošku obměnili vystavená letadla. Pavel je nadšený a tak v muzeu trávíme několik hodin a vše si pečlivě prohlížíme a studujeme. Přece jen opakovaná návštěva nám nabízí objevit i dříve přehlédnuté věci, a vše si lépe prohlédnout a nafotit. Čas příjemně ubíhá a když už jsme nachození a hotoví, tak dáváme ahoj Krakowu a jedeme do Havířova k našemu hotelu. Přijíždíme až kolem osmé a po pár minutách jsme ubytovaní a jdeme spláchnout únavu do hotelové restaurace kde točí dobrý Radegast 12°. Po vydatné večeři jdeme spát a ráno po snídani nasazujeme kurs na Mošnov k letišti. Počasí je dnes pěkné a tak i návštěvníků je asi více, protože trávíme docela dost času v kolonách. Parkujeme jak jen to je možné a jdeme na letiště, kde už zdálky vidíme AN 124 Ruslan, což je asi největší tahák letošního dne nato. Letos chybí Američané se svými letadly, prý z úsporných důvodů vynechali většinu leteckých dnů. Přesto bylo stále na co koukat, ať na zemi, nebo ve vzduchu, úžasný byl například JAS 37 Viggen, holandská F 16, a na závěr turecká akrobatická skupina na F5 Turkish stars. Den nám krásně utekl a pak už jsme museli jen absolvovat pochoďák zpátky k autu a vymotat se na dálnici směr Praha. Jeli jsme chvilku v koloně, ale pak razíme směr Olomouc, Litomyšl a Hradec Králové. Cestou posloucháme v rádiu zprávy o zácpách a kolonách na D1 a jsme rádi za nápad jet touto cestou. Dvoudenní výlet se nám tedy více než vydařil a už plánujem, že příští rok si to zopakujem.

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář