Jdi na obsah Jdi na menu

Krakow - Muzeum Lotnictwa Polskiego 16.10.2010

9. 2. 2014

Krakow -  Muzeum Lotnictwa Polskiego 16.10.2010

www.muzeumlotnictwa.pl        GPS: N: 50° 4' 37" E: 19° 59' 23"

Skončilo léto, podzim byl ještě pěkně teplý, tak jsem hledal na internetu, kam by se dalo ještě vyrazit. Čekala nás zimní přestávka, kdy má většina muzeí zavřeno, nebo je počasí na dlouhé cesty na prd. Pořád jsem sledoval, jak jsou na tom v Krakově se stavbou nové budovy a konečně na webu psali, že mají hotovo. Po naší první nevydařené návštěvě, jsem raději do muzea poslal mail, jestli mají opravdu šestnáctého v sobotu otevřeno a po kladné odpovědi jsme začali přípravy. Dotankovat plnou, lehká kontrola oleje a auta, nákup nějakých zlotých ve směnárně, příprava foťáku a pořádnou svačinku. Taky pořádný kafe do termosky a můžeme vyjet.

Trochu nám však dělali zmatky spolucestující. Pořád se měnilo osazenstvo, až jsme nakonec jeli jen ve třech. Já, Karel a Honza. Doma jsem aktualizoval navigaci, důkladně naplánoval trasu, nakonec blbě, a den předem se šlo brzo spát, protože jsme vstávali opravdu brzo. Ráno jsem kluky nabral v Letňanech, a velice rychle jsme se přesunuli na D1 směr Brno. Praha byla prázdná,tak to byla otázka chvilky a potom už se jelo podle navigace, Brno, Olomouc, Frýdek Místek, Český Těšín a pak vjezd do Polska. Ve Frýdku jsme dotankovali plnou a pokračovali přes hranice. Tady nás navigace vedla nejrychlejší trasou , což bylo dobře, ale najeli jsme na dálnici, kde se platí mýto. Zaplatili jsme asi 8 zlotých, ujeli docela velký kus cesty a zastavila nás další mýtnice. tak jsme zase zaplatili a po pár kilometrech jsme sjeli na Krakov. Tak jsme zbytečně vyhodili peníze. Příště až pojedu do Polska nastavím v navigaci, aby jsme jeli mimo placené úseky. Moje hloupost. Lepší cesta je přes Bielsko Bialou a Widowice. V Krakově už jsme naprosto bez problémů navigováni na ulici Aleja Jana Pawla 2, kde už jsou i ukazatele k muzeu a vjíždíme na bezplatné parkoviště.

V nové budově je recepce, kde si kupujeme lístky, je tam i obchůdek se suvenýry a toalety. Taky jsou zde první exponáty a v jedné části i interaktivní pomůcky spíše pro mladší návštěvníky, které popíší základní funkce letadel, aerodynamiky a lze si zde zkusit let na jednoduchém simulátoru, nafouknout balon a podívat se na vnitřní konstrukci letadla. Ve vedlejší části už jsou první letadla, takže pilně fotíme, zvláště polské stroje a pak už vycházíme z hlavní budovy na volné prostranství.

Tady jsme příjemně zaskočeni  množstvím techniky a pak při pohledu na mapku areálu zjišťujeme že nás čeká ještě dalších pět hangárů. Jeden je věnován technice za železnou oponou, další je plný úžasných prvoválečných  letadel, pak se můžete pokochat velikou sbírkou motorů. Tam lze objevit i několik českých od firem Walter, Praga ,pak i různé kuriozity ze začátku letectví. Tam jsme strávili hodně času prohlížením, focením i studováním popisků. Největší hala obsahuje několik unikátů, z nichž je asi největší Tupolev TU2,  Spitfire LF Mk XVI E, několik cvičných Jaků ,Curtis Hawk atd. Pro kompletní výčet exponátů je dobré navštívit stránky muzea. V jedné z menších hal, která sousedí se sbírkou motorů je vystavena část trupu Me 209 V1, v původním stavu, dále několik koster německých, francouzkých a polských letounů a hydroplánů. Jako rarita mě zaujal polský vrtulník BZ-4 Žuk. Tuto halu jsme málem přešli, protože jsme měli plné oči i venku stojících letadel.

Venku stojí snad kompletní řada letadel Mig, Suchoj a pak taky několik amerických strojů. Stejně jako u nás ve Kbelích zde mají i švédské stroje Draken a Vigen, IL-28, TU- 134, MI-8, MI-2 ,Harrier, pro nás exotický polský MD-12, čtyřmotorový letoun podobný il-14. Další kapitolou jsou zemědělské stroje. Vrtulníky MI-2, letouny PZL Kruk, AN-2  a asi největší bizardnost : proudový dvojplošník PZL M-15.

Venku už je nám zima, všechno máme důkladně nafoceno a prohlédnuto a tak míříme do tepla. naposled si procházíme hlavní budovu a pak už jdeme do auta a jedeme do centra města. Parkujeme bezplatně v jedné boční ulici nedaleko hradu Wawel a jdeme na prohlídku. Čas nás ale začíná tlačit a tak se pomalu balíme a odjíždíme směr Praha.  Cesta zpět je bez problémů, domů přijíždíme po desáté večer a po ujetí skoro dvanácti set kilometrů. Foto naleznete opět v galerii.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář